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Publications

2017

Barbara Baert & Sophia Rochmes (eds.), Decapitation and Sacrifice. St. John’s Head in interdisciplinary perspectives: Text, Object, Medium, (Art&Religion, 6), Peeters, Leuven, 2017.

Barbara Baert, « Vox clamantis in deserto. John’s Head on the Silent », in: Barbara Baert & Sophia Rochmes (eds.), Decapitation and Sacrifice. St. John’s Head in interdisciplinary perspectives: Text, Object, Medium, (Art&Religion, 6), Peeters, Louvain, 2017, p. 63-92.

Barbara Baert, « Wandering Heads, Wandering Media. Framing the Head of Saint John the Baptist Between Sculpture and Painting », in: Barbara Baert & Sophia Rochmes (eds.), Decapitation and Sacrifice. St. John’s Head in interdisciplinary perspectives: Text, Object, Medium, (Art&Religion, 6), Peeters, Louvain, 2017, p. 197-231.

Barbara Baert, Lieve Watteeuw & Hannah Iterbeke, « Late Medieval Enclosed Gardens of the Low Countries Mixed Media, Remnant Art, Récyclage and Gender in the Low Countries (16th c. onwards) », in: Grażyna Jurkowlaniec, Ika Matyjaszkiewicz & Zuzanna Sarnecka (eds.), The Agency of Things in Medieval and Early Modern Art: Materials, Power and Manipulation, Routledge, Londres, 2017, p. 19-33.

2018

Barbara Baert, « Around the Sieve. Motif, Symbol, Hermeneutics », in: Textile. Journal of Cloth and Culture, 16, 1, 2018, p. 3-23 (version abrégée : Barbara Baert, « Around the Sieve. Motif, Symbol, Hermeneutics », in: Review of Irish Studies,2, 1, 2018, p. 57-75.)

Barbara Baert, Art and Mysticism as Horticulture. Late Medieval Enclosed Gardens of the Low Countries in an Interdisciplinary Perspective, in: Helen Appleton and Louise Nelstrop (eds.), Art and Mysticism: Interfaces in the Medieval and Modern Periods, Routledge, Londres, 2018, p. 104-127.

Barbara Baert, « The Other Man. John the Baptist’s Platter as Paradigm for the Construction of Identities and Otherness », in: Maria Vittoria Spissu (ed.), Il Mito del Nemico. Identità, Alterità, e loro rappresentazioni, Minerva Edizioni, Bologne, 2018, p. 59-72.

Barbara Baert, « Growing, Making, Meaning, with Special Attention to the Paperolles », in Lieve Watteeuw, Hannah Iterbeke (eds.), The Enclosed Gardens of Mechelen. Late Medieval Paradise Gardens Revealed, Hannibal Publishing, Veurne, 2018, p. 78-89.

Barbara Baert, « Nesting and Vocalization. The Enclosed Gardens of Berlinde De Bruyckere », in Berlinde De Bruyckere, Barbara Baert, Lieve Watteeuw, It Almost Seemed a Lilly, Hannibal Publishing, Veurne, 2018, p. IV.1-IV.16.

Ralph Dekoninck, « Cosmoclasme. Les images de la destruction du système des objets du culte aux XVIe et XVIIe siècles », in Perspective (2018-2), p. 189-208.

Soetkin Vanhauwaert, “The Sculpted Saint John’s Head in the Low Countries 1370-1800: The Influence of the Council of Trent on Religious Cult Imagery”, in: Wim François, Violet Soen (eds), The Council of Trent: Reform and Controversy in Europe and Beyond (1545-1700), Vol. 3: Between Artists and Adventurers, Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, 2018, p. 69-92.

Mark Derez, Soetkin Vanhauwaert, en Anne Verbrugge (eds), Arenberg. Portret van een familie, verhaal van een verzameling, Brepols, Turnhout, 2018 (ook in ENG en FR).

Soetkin Vanhauwaert, “Arenberg as Benefactor. Religious Patronage with a Political Agenda”, in: Mark Derez, Soetkin Vanhauwaert, Anne Verbrugge (eds), Arenberg. Portrait of a Family, Story of a Collection, Brepols, Turnhout, 2018, p. 234-243.

2019

Barbara Baert, Interruptions & Transitions. Essays on the Senses in Medieval and early Modern Visual Culture, (Art and Material Culture in Medieval and Renaissance Europe, 14), Brill, Leyde, 2019.

Barbara Baert, About Sieves and Sieving. Motif, Symbol, Technique, Paradigm, De Gruyter, Berlin, 2019.

Barbara Baert, « The Spinning Head. Round Forms and the Phenomenon of the Johannesschüssel », in Joseph Imorde & Andreas Zeising (eds.), Runde Formationen. Mediale Aspekte des Zirkulären (Bild- und Kunstwissenschaften, 10), Siegen, 2019, p. 45-58.

Ralph Dekoninck, « Détruire ou exalter. L’orfèvrerie liturgique à travers la peinture et la gravure des Temps modernes », in: Christian Pacco (dir.), L’orfèvrerie liturgique: sens, histoire et conservation, Namure, CIPAR, 2019, p. 31-43.

Soetkin Vanhauwaert, “’Wat staat daar nu eigenlijk op, op zo’n Gregoriusmis?’”, in: Ex Abundantia Cordis. Vriendenboek Mark Derez, Universitaire Pers Leuven, Louvain, 2019, p. 30-31.

2020

Barbara Baert, « Trompe l’oeil und Raum der Intimität. Die Eingefassten Gärten in denNiederlanden neu denken (15. Jahrhundert und später) », in: Helga Lutz & Bernhard Siegert (eds.), Exzessive Mimesis. Trompe l’oeils und andere Überschreitungen der ästhetischen Grenze, Edition Metzel, Munich, 2020, p. 163-196.

Ralph Dekoninck et Caroline Heering, « Ornamenta Sacra. L’art de la liturgie et la liturgie de l’art entre moyen âge et temps modernes », in: Myriam Watthee-Delmotte (éd.), Rite et Création, Hermann, Paris, 2020, p. 63-82.

Caroline Heering, « De la sculpture à la vêture : pour une compréhension élargie de l’ornement de l’architecture au cours de la première modernité (Pays-Bas, XVIIe siècle) », in: M. Lett, C. Magnusson et L. Marquaille (éd.), Décor et architecture (XVIe-XVIIIe siècle). Entre union et séparation des arts, Peter Lang, Berlin, 2020, p. 43-56.

Wendy Wauters, « The Stirring of the Religious Soundscape. The Auditory Experience in the Antwerp Church of Our Lady (c. 1450-1566) and an Iconological Analysis of the Altar Bell », in: Teresa Hiergeist, Ismael del Olmo (eds.), Christian Discourses of the Holy and the Sacred from the 15th to the 17th Century, Peter Lang, Berlin, 2020, pp. 221-260.

Wendy Wauters, « The Origins of the Furnace Motif. From Magico-religious Ritual to Early Modern Tale of Makeability », in: Journal of Early Modern Christianity 7, 1 (2020), p. 85-110.

2021

Barbara Baert, « Contribution à l’ anthropologie visuelle du textile », in: Caroline Heering (éd.), Habiller le culte, TAMAT, Tournai, 2021, p. 7-45.

Marie-Christine Claes, « Le patrimoine religieux mobilier, un bien commun à redécouvrir, à sauver et à partager », in: Thérèse Cortembos & Marie-Christine Claes (dir.), De Saint-Ignace à Saint-Loup (1621-2021) : quatre siècles d’un trésor baroque à Namur, Société archéologique de Namur, Namur, 2021, p. 532-553.

Ralph Dekoninck & Caroline Heering, « Le permanent et l’éphémère : ornements d’architecture et art du spectacle », in: Thérèse Cortembos et Marie-Christine Claes (dir.), De Saint-Ignace à Saint-Loup. Quatre siècles d’un joyau baroque à Namur, Namur, Société archéologique de Namur, Namur, 2021, p. 253-289.

Ralph Dekoninck & Caroline Heering , « Penser l’objet sous le prisme du rituel », in: Caroline Heering et Anne-Marie Vuillemenot (dir.), Art & riteLe pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 14-19.

Ralph Dekoninck, « Vêtir ou travestir. Le système des ornements sacrés et sa mise en crise au premier âge moderne », in: Caroline Heering (dir.), Habiller le culte. Les fastes brodés de l’atelier Dormal-Ponce à Ath au 18ème siècle, TAMAT, Tournai, 2021, p. 33-42.

Caroline Heering (dir.), Habiller le culte. Les fastes brodés de l’atelier Dormal-Ponce à Ath au 18e siècle, TAMAT, Tournai, 2021.

Caroline Heering, Murielle Gilbert & Hélène Malice, « La chape de Renaix : une œuvre de l’atelier Dormal-Ponce ? », in: Caroline Heering (dir.), Habiller le culte. Les fastes brodés de l’atelier Dormal-Ponce à Ath au 18e siècle, TAMAT, Tournai, 2021, p. 182-203.

Caroline Heering, « Formes et signification du décor brodé : pour une iconologie de l’ornement », in: Caroline Heering (dir)., Habiller le culte. Les fastes brodés de l’atelier Dormal-Ponce à Ath au 18e siècle, TAMAT, Tournai, 2021, p. 182-203.

Caroline Heering & Anne-Marie Vuillemenot (dir.), Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve.

Caroline Heering, « Voile de calice », dans Caroline Heering et Anne-Marie Vuillemenot (dir.), Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 38-39.

Cédric Byl, Caroline Heering & Anne-Marie Vuillemenot, « Fabriques rituelles », in: Caroline Heering & A.-M. Vuillemenot (dir.), Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 40-49.

Ralph Dekoninck, Caroline Heering, Arnaud Join-Lambert, Frédéric Laugrand & Anne-Marie Vuillemenot, « Objets activés, objets manipulés », in: Caroline Heering & Anne-Marie Vuillemenot (dir.), Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 50-65.

Cédric Byl, Caroline Heering & Anne-Marie Vuillemenot, « Une forme rituelle : la spirale », in: dans Caroline Heering & Anne-Marie Vuillemenot (dir.), Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 70-77.

Cédric Byl, Caroline Heering & Myriam Wathee-Delmotte, « La force du beau », in: Caroline Heering & A.-M. Vuillemenot dir., Art & Rite. Le pouvoir des objets, Catalogue d’exposition, MuséeL, Louvain-la-Neuve, 23 avril-25 juillet 2021, PUL, Louvain-la-Neuve, 2021, p. 88-97.

Wendy Wauters, « Smelling Disease and Death in the Antwerp Church of Our Lady », in: Early Modern Low Countries 5, 1 (2021), pp. 17-39.

2022

Ralph Dekoninck, « Introduction: towards a holistic approach of the ornamenta sacra », in: Ralph Dekoninck, Marie-Christine Claes et Barbara Baert (dir.), Ornamenta Sacra. Iconological and Anthropological Study of the Late Medieval and Early Modern Liturgical Objects in a European Context (1400-1800) (Art & Religion, 13), Peeters, Louvain, 2022, p. 1-11.

Caroline Heering, « Ornamenta Sacra. Des objets comme ornements aux ornements des objets », in: Ralph Dekoninck, Marie-Christine Claes et Barbara Baert (dir.), Ornamenta Sacra. Iconological and Anthropological Study of the Late Medieval and Early Modern Liturgical Objects in a European Context (1400-1800) (Art & Religion, 13), Peeters, Louvain, 2022, p. 15-36.

Emmanuel Joly, « Le financement et la charge d’entretien des ornements liturgiques dans l’ancien diocèse de Liège (1300-1789) », in: Ralph Dekoninck, Marie-Christine Claes et Barbara Baert (dir.), Ornamenta Sacra. Iconological and Anthropological Study of the Late Medieval and Early Modern Liturgical Objects in a European Context (1400-1800) (Art & Religion, 13), Peeters, Louvain, 2022, p. 233-246.

Soetkin Vanhauwaert, “Leaning on the Eucharist. A blood relic of St John the Baptist in the St John’s Church in Mechelen”, in: Ralph Dekoninck, Marie-Christine Claes et Barbara Baert (dir.), Ornamenta Sacra. Iconological and Anthropological Study of the Late Medieval and Early Modern Liturgical Objects in a European Context (1400-1800) (Art & Religion, 13), Peeters, Louvain, 2022, p. 117-138.

Wendy Wauters, « The Invisible Presence of ornamenta sacra in the Antwerp Church of Our Lady (c. 1450-1566) », in: Ralph Dekoninck, Marie-Christine Claes et Barbara Baert (dir.), Ornamenta Sacra. Iconological and Anthropological Study of the Late Medieval and Early Modern Liturgical Objects in a European Context (1400-1800) (Art & Religion, 13), Peeters, Louvain, 2022, p. 207-232.

A paraître

Barbara Baert, « The New Lamb or the Iconic Gaze », in: Ralph Dekoninck & al. (éds.), Icons in the West from the 15th Century to Nowadays, Bruxelles, (à paraître).

Ralph Dekoninck & Caroline Heering, « Protestant and Catholic Representations of the Art of Liturgy between the Northern and Southern Netherlands », in: Almut Pollmer-Schmidt et Esther Meier (éds), Kunst und Katholizismus in der niederländischen Republik/Art and Catholicism in the Dutch Republic, Francfort, (à paraître).

Ralph Dekoninck & Caroline Heering, « Féminisation monstrueuse ou glorification sanctifiante : l’imaginaire du vêtement liturgique entre catholiques et protestants au premier âge moderne », in: Sylvia Mostaccio & Jean-Pascal Gay (éds.), Masculinités sacerdotales, à paraître. 

Ralph Dekoninck & Caroline Heering, « The ‘ornamentalisation’ of the Ornamenta sacra in the early modern Low Countries », in: Matt Kavaler & Anne-Laure Van Bruaene (dir.), Objects of Devotion. Religion and its Instruments in Early Modern Europe, Brepols, Turnhout (à paraître).

Ralph Dekoninck & Caroline Heering, « L’ornementalisation des Ornamenta Sacra dans les anciens Pays-Bas des XVIIe et XVIIIe siècles », in: Juliette Bracke, Julie Glodt et Nicolas Sarzeaud (dir.), Rituel et image : textiles et révélation du sacré / Ritual and Image: Textiles and the Revelation of the Sacred, Paris, HiCSA, (à paraître).

Eugeen Schreurs & Wendy Wauters, Music and Lived Religion in the Collegiate Church of Our Lady in Antwerp, 1370-1566 (Epitome musical), Brepols, Turnhout (à paraître).

Wendy Wauters, « Outside the Frame. The Spatial Experience of Late Medieval Altarpieces », in: Hannah De Moor & Julie Beckers (dir.), Taking Shape. Sculpture of the Low Countries, 1400-1600, Amsterdam University Press, Amsterdam, (à paraître).